ManagementKonsulenterne

     

Virksomhedsprofil

Annoncemarked i frit fald giver mulighed for en rigtig god handel! – ManagementKonsulenterne Mener  

Produkter og ydelser

 
Juni 2009

Ikke et ord om finanskrisen.... og dog!

Det er nemlig som en følge af den gået hårdt ud over annonce- markedet. "Det værste fald i 2009" hedder det fra den danske mediebranche, som opgør udviklingen i DRRB Mediaindex. Indekset måler den samlede netto-annonce-indrykning i kroner i en periode i forhold til samme måned året før. I forhold til samme periode sidste år faldt mediaindekset for april 2009 til 75, d.v.s. 25% nedgang i annonceomsætningen. Til sammenligning var indekset for marts 2009 på 88 og januar til marts 2009 på 83.

Udviklingen er omtalt i en artikel i Berlingske Tidende den 28. maj 2009. I artiklen kan man også læse, at det er gået værst ud over fagblade og tekniske tidsskrifter, som har oplevet et fald på 46%, dagbladene, som er gået ned med 36% mens TV har måttet notere et fald på 28%. "Forfærdeligt" lyder kommentaren fra Merete Eldrup, adm. dir. i TV 2.

Mindst ramt er lokale/regionale ugeaviser med et fald på 3% og Internet-annoncering med et fald på 2%.

Artiklen giver ikke nogen forklaring på tallene, hvad ligger der egentlig bag nedgangen? Krisen, ja, men hvordan? Er det planlagte kampagner, der udskydes eller måske helt aflyses? Er det f.eks. intro- duktion af nye produkter, der udskydes? Er det hele marketingbud- gettet, der skæres ned, eller er det det kun annoncering? Eller...?

Måske har reklamekøberne taget hele marketingplanen op til revision og kigget nøje på, hvor man får den bedste effekt for sine marketingpenge. Kan man bruge pengene bedre på tilbudsaviser? Eller brochurer? Eller salgsbreve? Eller telefonsælgere? Eller udstillin- ger? Eller pressemeddelelser? Eller...?

Når det drejer sig om markedsføring, er der et utroligt antal forskel- lige muligheder. Derfor er det så vigtigt at have gjort sig nogle tanker og udarbejdet en analyse af, hvordan, hvor og hvornår man bruger markedsføringskronerne bedst. Det giver et godt grundlag for marketingplanen. Og et grundlag for, hvad man f.eks. skal svare, når annoncesælgerne ringer!

Underligt nok, så har mange små og mellemstore virksomheder ikke en marketingplan - det gælder i hvert fald flertallet af de mange virksomheder, jeg har besøgt. Men den aktuelle situation og de muligheder, der ligger i annoncemarkedet som det ser ud nu gør, at man med fordel kan få udarbejdet en sådan plan. For uanset hvad, så ligger hemmeligheden i virkningsfuld markedsføring i planlæg- ningen og forarbejdet.

Nu skriver jeg muligheder - ja for det er der! I artiklen nævnes det som "den gode nyhed", at "det nu er muligt at gøre en rigtig god handel for annoncørerne". Det hedder ligefrem "Lige nu er det muligt at komme ud med sine budskaber relativt billigt og dermed vinde markedsandele i forhold til sine konkurrenter, hvis man har økonomi til at gå ud og annoncere".

Så konklusionen er: Ved at markedsføre i denne tid kan man få ekstra markedsandele. Så få en marketingplan eller få opdateret den man har, få kigget grundigt på, hvordan marketingpengene bruges bedst og brug den nye plan og viden om annoncemarkedet til at få gode tilbud!

Er man ikke ekspert i at udarbejde en marketingplan, vil jeg anbe- fale at få hjælp udefra. Et første skridt kunne være at ringe til os, vi kan!

Henrik Svava Mortensen
ManagementKonsulenterne aps

 
Partnere og netværk    
Vi mener    
Tilbage til forsiden    
   
   
   
ManagementKonsulenterne aps
Ranunkelvej 14
2820 Gentofte

Tlf.   39 65 55 22
Fax 39 65 58 22
www.manakon.dk
info(at)manakon.dk