ManagementKonsulenterne

     

Virksomhedsprofil

Danske virksomheder begynder at sløse med betalingerne
– ManagementKonsulenterne Mener
 

Produkter og ydelser

 
December 2007

Danske virksomheder er i gennemsnit 42 dage om at betale deres regninger. I gennemsnit får de 31 dages kredit fra deres leverandører. Oven i det trækker de så deres betaling med 11 dage. Værst ser det ud hos de store virksomheder, der i gennemsnit er 47 dage om at få afregnet med deres kreditorer. Bedst ser det ud for de små og mellemstore virksomheder, som kun er 36 dage om det. De får dog kun i gennemsnit en kredit på 25 dage.

Alt det kunne man læse et stykke inde i en artikel på side 4 i Berlingske Tidendes 3. sektion d. 20/12-2007. I artiklen nævnes det også, at "hhistorisk har danske virksomheder været gode betalere, men noget tyder på, at det er ved at ændre sig. Vi ser tegn på at danske virksomheder er begyndt at sløse med betalingerne som et resultat af den begyndende afmatning i økonomien." Det udtaler den administrerende direktør i et større kreditforsikringsselskab.

Det er tankevækkende oplysninger. Og nok et område, man skal være opmærksom på. Ikke blot fordi længere betalingstid stiller større krav til likviditeten (leverandørerne giver jo ikke længere kredittid), der igen giver øgede renteomkostninger (hvis man f.eks. trækker på kassekreditten). Men også fordi det kan være et faresignal om kundernes situation, hvis betalingen trækkes længere end normalt.

Nu er det jo ikke alle, der giver kredit til kunderne, der er jo nogle, der får kontant betaling direkte fra deres kunder eller via betalings- og kreditkort. Og der er jo nogen, der direkte får forudbetaling, så som ejendomsudlejere og forsikringsselskaber. Men hvad med alle andre?

Og hvad kan man gøre ved det? Ja ud over at holde et vågent øje med, hvornår kunderne betaler, kan man f.eks. sammenligne med hvad de gjorde tidligere. Måske skulle man sende dem en rykker lidt tidligere, f.eks. i form af et kontoudtog eller en venlig telefonopringning. Og i det hele taget have etableret en fast rykkerprocedure.

Måske skulle man sætte kredittiden ned. Det er ikke alle kunder, der vil gå med til det, men der er helt sikkert nogen, der ikke har problemer med det. Så hvorfor ikke få det ændret her og nu? Der er sikkert ikke noget i vejen for, at forskellige kunder har forskellig kredittid.

Endelig kunne man måske sende fakturaen noget tidligere. Det ideelle er jo at sende fakturaen sammen med varen, men fra mine mange besøg hos små og mellemstore virksomheder har jeg med jævne mellemrum hørt om fakturering f.eks. hver 14. dag eller bare en gang om måneden. Her kunne der helt sikkert hentes en kortere betalingstid, hvis man regner fra tidspunktet hvor varen blev leveret.

Så hvad er konklusionen? Ganske enkelt - hold øje med kundernes betalingstid - det betaler sig i længden.

Henrik Svava Mortensen
ManagementKonsulenterne aps

 
Partnere og netværk    
Vi mener    
Tilbage til forsiden    
   
   
   
ManagementKonsulenterne aps
Ranunkelvej 14
2820 Gentofte

Tlf.   39 65 55 22
Fax 39 65 58 22
www.manakon.dk
info(at)manakon.dk
   
   
     
Gentofte

Tlf.   39 65 55 22
Fax 39 65 58 22
www.manakon.dk
info(at)manakon.dk