|
Produkter
og ydelser |
|
Oktober 2011
Faldende
boligpriser, europæiske gældsproblemer, bankkrak, tabt velstand…
jo, krisen har ikke sluppet sig tag endnu, det viser bare nogle af
stikordene fra erhvervsmedierne her på det sidste. Men der er også
andre tendenser - store ordrer til store danske virksomheder, nyt
oliefund i Nordsøen, digitalisering betaler sig… Vel at mærke
virksomhedernes egen digitalisering!
Det er den seneste forskning, der viser, at digitalisering betaler sig.
For første gang findes der nemlig nu danske tal og resultater for sam-
menhængen mellem digitalisering af virksomheder og deres produk-
tivitet.
Centre for Economic and Business Research på Copenhagen Business School
har udarbejdet en rapport for IT- og Telestyrelsen, der viser, at der er
klar sammenhæng mellem digitalisering og vækst i danske virksomheder.
Rapporten bygger på en pålidelig stikprøve på om- kring 8.500 danske
virksomheder udført i foråret og sommeren 2011 og viser, at der kan være
mange penge at hente ved at øge digitaliseringen af interne funktioner
hos virksomhederne. Og det er ikke småpenge, der er tale om.
Som IT- og Telestyrelsen skriver: "Et af rapportens nøgleresultater
er, at en 1 procent-point større andel af virksomheder, som har
digitaliseret visse forretningsprocesser, er knyttet til 0,72 procent højere
værditil-
vækst pr. medarbejder. Det svarer i et makroøkonomisk perspektiv til
mellem 2,6 og 6,5 milliarder kroner i årlig bruttoværditilvækst".
Det er lig med en øget vækst på mere end 3.000 kr. pr. ansat.
Så for den enkelte virksomhed betyder det ganske enkelt, at
digitalisering betaler sig!
Et andet hovedresultat af undersøgelsen er, at andelen af uddanne-
de medarbejdere i virksomheden er positivt relateret til virksomhe-
dens digitaliseringsbeslutninger. Du kan læse mere om rapporten ved at klikke
her (åbner i nyt vindue).
Men hvad er digitalisering egentlig? I praksis betyder det automatise-
ring og effektivisering ved brug af IT og elektronik. Så digitalisering
af interne funktioner kan f.eks. være, at systemerne til lagerstyring,
bogføring og distribution automatisk underretter hinanden, så
arbejdsgangene bliver lettere.
Et mere konkret eksempel: Sender dit firma fakturaer til danske virk-
somheder som brev? Det er der i dag ingen grund til at gøre, det er
fuldt lovligt at sende dem elektronisk, uanset hvordan man gør det.
Efter en lempelse af kravene fra Skatteministeriet i januar 2010 gæl-
der der ikke længere særlige krav i form af elektronisk signatur, EDI
el.lign. ved fakturering til danske kunder. Så f.eks. en e-mail vedhæf-
tet en PDF-fil er en mulighed.
Nu om dage kan alle økonomisystemer i sig selv eller med en tillægs-
løsning bringes til at levere elektroniske fakturaer direkte til
kunderne. Det kan ofte betyde en stor besparelse i print, kuverter,
pakning og porto.
I den anden ende kan elektroniske fakturaer tænkes at glæde dine
kunder, da de så ikke skal åbne kuverter og taste fakturaerne ind i
deres økonomisystem. Der findes nemlig også løsninger, der kan gøre
det automatisk - oven i købet med sammenligning og automatisk kontrol
af fakturaens varelinier op mod en indkøbsordre. Måske det også var
noget for jer?
Og sådan kan vi blive ved, f.eks. automatisk afstemning af indgåen-
de betalinger mellem bankkonto og økonomisystem, automatisk overførsel
af timeregistreringer fra smartphones til lønsystem, sagssty-
ringssystem og fakturering, ja sågar automatisk generering af digitale
XBRL årsrapporter som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kræver fra 2012.
Det kan virke som et meget uoverskueligt område - hvor skal man starte
og hvor får man den største effekt? ManagementKonsulen-
terne har udarbejdet en checkliste, vi bruger, når vi på møder hos
kunderne kommer ind på digitalisering. Måske vi også kunne hjælpe
din virksomhed med et overblik over digitaliseringsmulighederne. Giv os
gerne et ring for at aftale et møde!
Henrik
Svava Mortensen
ManagementKonsulenterne aps
|
|